29. Març 2024

GUSTAU VILELLAS: Tinc amics ciclistes, però….

OPINIOUs imagineu que jo dissabte, juntament amb els meus amics, agafo uns patins en línia i surto de Cambrils amb destí Reus per la TV-3141?

Comencem ….
Aquest passat dissabte, aprofitant el bon temps, vaig decidir treure la moto i anar a agafar uns revolts amb un amic, el Jordi.gustau_opinio

Com fem habitualment abans de sortir planifiquem una ruta i busquem on pararem a fer el cafetó i on farem unes braves com a segon avituallament.

Concretament aquest dissabte ens va fer trempar una ruta que sortia del Vallès Occidental i ens portava pel Bages, Moianès, Osona, Vallès Oriental, Maresme i que finalitzava altre cop al Vallès Occidental, 300 kilòmetres per carreteres comarcals molt virades i salvant tres ports de muntanya.

Un cop comprovada la pressió dels neumàtics i equipar-nos amb els guants ,pantalons amb les proteccions adequades, caçadora, botes … Ens posem el casc i sortim…

Al llarg de les gairebé 6 hores sobre la moto ens vàrem creuar, avançar i “patir” centenars de ciclistes de totes les edats i gèneres. Pocs anaven sols, molts en grups reduïts i d’altres que recordaven l’escamot del Tour de França!!
Pujaven els ports per carreteres estretes on cap grup enfilava el camí en fila única. Molts anaven en formació de 2, previst i normativament correcte, i altres es movien de forma anàrquica.

Crec que tothom té dret de fer ús de les vies públiques, crec que uns pocs ciclistes no generen un problema però estic convençut que la gran quantitat que actualment hi ha per les carreteres genera problemes de convivència i risc d’accidents.

Com puc avançar deixant 1,5 metres de distància al ciclista si la via no ho permet?
He de circular al seu ritme tota l’estona?
Pot un grup de ciclistes avançar-ne a un altre?

Si un ciclista impacta amb un cotxe, serà el més mal parat, però si és degut a una pèrdua del control de la bicicleta qui es farà càrrec de la reparació del vehicle?
No tenen assegurança obligatòria. No paguen cap mena d’impost de circulació. No van degudament identificats amb una “matrícula” i poden circular per carreteres on avançar-los està tipificat com a infracció.

El conseller d’Interior de la Generalitat, Sr. Jordi Jané, explicava que els ciclistes morts o ferits greus en vies urbanes catalanes va augmentar un 31% l’any 2016 respecte al 2015 i en les interurbanes un 11%.
Cal reglar-ho de forma urgent, ja quel, com a societat, no ens podem permetre que cap més ciclista perdi la vida en les carreteres del nostre país.

Amics ciclistes, molt a favor de compartir els drets de les vies públiques amb vosaltres, molt a favor també que creïn un normes que regulin els vostres deures o em trobareu ben aviat patinant i creant el caos per aquelles rutes que cada dissabte us feu vostres fins a agafar una “pàjara”.

Gustau VILELLAS
Crimimòleg

@tavitu007

 

Quins partits governaran a Tarragona?

0 comments

  • Fèlix Polis

    16 Maig, 2017 at 1:08 am

    Amic Gustau,

    Li faré de torracollons en aquesta qüestió que podria estar giarebé d’acord amb vostè. No obstant, vull anar un xic més enllà, perquè és parcial; i vull buidar el pap amb el que penso. El problema ateny tots aquells que aneu amb dues rodes. No tants sols els biciclistes de carretera. El col·lectiu de “moteros”, al igual que els biciclistes, són potencialment perillosos especialment durant el cap de setmana.

    No generalitzaré, perquè hi ha persones de tota índole -en el col·lectiu moter- com en qualsevol col.lectiu nombrós.

    Tanmateix, he vist fer tantes o més ximpleries o impertinències a moters quan van en ramat. Els caps de setmana en què hi ha curses del mundial de moticiclisme són els pitjors. Alguns motards m’evoquen trets característics de personatges literalment sortits de la mítica “peli” “Warrions” (1979) del gran Walter Hill. O conductes “madmaxianes”.

    Aquí no se salven certs ciclistes fanfarrons que es creuen que perquè el dret els empara poden fer-se els amos de la carretera. Els “moteros warrions madmaxians”, tampoc. Senyor Gustau, si me n’assabento que ha agafat el patinet per sembar el caos, en un atac d’arravatament per aquest tema que tant emprenya, el delataré trucant als informatius de Telecinco.

    I per favor, autoritats competents prohibeixin aquells cotxets de quatre rodes que no es necessiten carnet de cotxe per conduir-los. Haurine d’estar prohibits per ahir. Els hi demano per caritat humana…

    Reply

  • Gustau Vilellas

    18 Maig, 2017 at 12:55 am

    Estimat Fèlix, si llegeixes les lletres que has escrit detingudament, tu mateix trobaràs la resposta.
    Gràcies.

    Reply

  • Fèlix Polis

    19 Maig, 2017 at 4:34 am

    La veritat és que l’article toca un tema de rabiosa actualitat. Malauradament, l’has clavat amb aquest article amic Gustau. Ho dic per l’estat de salut lamentable en què pot quedar l’excampió de motociclisme Nicky Hayden, arran de l’atropellament que ahir va patir dins el marc d’una sortida justament en bicicleta. No és difícil d’imaginar tants altres accidents d’aquesta índole que passen inadvertits. Sobretot ara que fa bo.

    Indubtablement, el ciclisme per carretera s’ha convertit en un esport d’alt risc. El perill és molt important… i cada cas forma part d’una casuística… veritablement no es pot generalitzar frívolament i a la lleugera amb aquest tema, si se’n vol parlar seriosament (reconec que l’antic comentari estava fet en un to expressament frívol).

    Gustau, avui dia hi ha moltíssims cotxes circulant. Hi ha moltes més distraccions potencials dels conductors (com mirar el mòbil i altres artefactes digitals continuadament mentre s’està conduïnt s’està convertint en un clàssic). Moltes carreteres secundàries no tenen voral, i si el tenen és irrisori.

    Possible solució: que s’obligués novament als ciclistes de carretera -pel seu propi bé- a circular pels límits del voral. Com a màxim en parella, pressuposant que el voral tingui l’amplària suficient. Però sempre dins la delimitació marcada per la línia del voral. I si la carretera interurbana no te voral, en corrua individual com a condició sine qua non.

    Les responsabilitat d’accidents en què hi ha ciclistes involucrats són casos diferents del mateix tema. el quid de la qüestió és com minimitzar els riscos i quines mesures preventives s’haurien d’adoptar en el futur en accidents de vehicles de tracció mecànica amb ciclistes en vies interurbanes. S’ha donat massa llibertat al ciclistes en ruta amb la normativa actual. I ara convé vetllar per la seva seguretat amb mesures més restrictives com les descrites més amunt.

    Tot plegat una putada per aquell que ho pateix (víctima, amics i familiars), pressuposant que l’imprudència hagi estat de part del conductor del automòbil…

    Reply

    • Gustau Vilellas

      22 Maig, 2017 at 10:17 pm

      Estic totalment d’acord amb tu!
      No criminalitzo els ciclistes, simplement no ens podem permetre com a societat que anar a gaudir d’un esport que jo també de tant en quant realitzo, sigui un risc per les persones que e realitzen.
      Avui toca un record molt gran per nicky hayden.
      Descansi en Pau.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Informació bàsica respecte a protecció de dades
Responsable República Checa Press +info...
Finalitat Gestionar y moderar tus comentarios. +info...
Legitimació Consentiment de l'interessat +info...
Destinataris Automattic Inc., EEUU per filtrar spam. +info...
Drets Accedir, rectificar i esborrar les dades, així com altres drets. +info...
Informació addicional Podeu aconseguir més informació sobre protecció de dades a la pàgina de política de privadesa.

Download Premium WordPress Themes Free
Free Download WordPress Themes
Download Premium WordPress Themes Free
Premium WordPress Themes Download
udemy course download free